Coop er Norges nest største dagligvareaktør og består av over 1200 Coop butikker rundt om i landet. Coop er arbeidsgiver for over 26 000 mennesker og i overkant av 5000 av disse jobber i Coop Norge SA – Coops fellesorganisasjon. Vi ivaretar sentrale fellesoppgaver på vegne av de seks dagligvarekjedene samt de to faghandelskjedene.
Til Business Analysis-avdelingen søker vi nå etter en motivert og sulten Business Analyst som vil jobbe i grensesnittet mellom våre kjedekonsepter og innkjøp. Coop ønsker å styrke teamet for å sikre bedre oppfølging mot kjedene, både som støtte under forhandlinger, følge opp kjededrift med finansielle mål og gjennomføring av kampanjer.
Som Business Analyst vil du med din finansielle forståelse og dine analytiske ferdigheter, kunne konvertere komplekse data til innsikt som vil være med på å forme strategiske beslutningsgrunnlag. Rollen vil ha ansvar for å være «The Gatekeeper of the Numbers» for finansiell og ikke-finansiell data for å sikre kvalitet og unngå fabrikkert informasjon. Rollen rapporterer til Manager Business Analysis, men er en rolle hvor du vil samarbeide tett med mange ulike parter. Rollen holder til på hovedkontoret på Grorud med god fremkommelighet via offentlig kommunikasjon eller bil (gratis parkering).
Ansvar og arbeidsoppgaver
- gjennomføre grundig analyse av økonomiske resultater for å identifisere trender, avvik mot budsjett/prognose og muligheter for forbedring
- utføre risikovurderinger og evalueringer av samarbeidsbetingelser med ulike eksterne parter for å identifisere potensielle risikoer og forbedringsmuligheter
- utføre kvartalsvis avstemming og oppfølging med kjedene/Innkjøp, herunder nødvendig dokumentasjon og signaturer
- forberede og følge opp økonomiske transaksjoner basert på avtalte tidsintervaller og spesifikasjoner
- oppfølging og kontroll av økonomiske parametere, samt bistå ved revisjon
- sikre korrekt rapportering og kommunikasjon med innkjøp, kjedene og andre interessenter
- løpende ad-hoc analyser på oppdrag fra innkjøp og kjedene
Ønskede kvalifikasjoner
- høyere økonomisk utdannelse, fortrinnsvis Master innen økonomi/finans eller tilsvarende,
- 2-5 års relevant arbeidserfaring fra lignende stilling, konsulenthus, controlling eller revisjon
- gode Excel-kunnskaper og gjerne erfaring med bruk av BI system
- generelt god økonomi -og forretningsforståelse
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
Personlige egenskaper
- gode samarbeidsevner og flink til å skape relasjoner, både ut mot eksterne partnere og innad i organisasjonen.
- analytisk og trygg på egne vurderinger
- strukturert, nøyaktig og målrettet
- initiativrik og selvstendig, med evne til å jobbe i team
Vi tilbyr
Coop Norge som arbeidsplass legger til rette for at du skal vokse og trives. Coop Norge er en stor og kompleks organisasjon, med mangfoldig fagkompetanse på utallige områder. Du vil bli en del av et spennende økosystem der du vil ha direkte innflytelse på hvordan vi satser på menneskene. Arbeidslivet i Coop er mer enn en jobb. Av andre ting, så kan vi også nevne:
- unike utviklingsprogrammer innen kompetanse -og karrierebygging samt eget lederutviklingsprogram
- familievennlig og fleksibel personalpolitikk
- firmahytter
- treningssenter med egen velværeavdeling
- barista som tilbyr deilig kaffe
- gratis parkering
Virker dette interessant ber vi deg, i henhold til GDPR, om å søke via www.financepeople.no, og ikke direkte på mail til oppgitt kontaktperson. Ved spørsmål kan du kontakte FinancePeople ved Emilie Grønsund +47 920 52 534 / emilie.gronsund@financepeople.no.
Alle henvendelser behandles konfidensielt og søknader behandles fortløpende.